D O K U M E N T U M A Z O N O S Í T Ó 
 F á j l n é v : tuzkatasztrofa.jpg
C Í M 
F ő c í m : Tűzkatasztrófák a múltban
B e s o r o l á s i   c í m : Tűzkatasztrófák a múltban
A L K O T Ó 
S z e r e p : létrehozó
B e s o r o l á s i   n é v : Erdélyi
U t ó n é v : Judit
I n v e r t á l a n d ó   n é v : N
D Á T U M 
E s e m é n y : felvéve
I d ő p o n t : 2016-01-05
E s e m é n y : létrehozva
I d ő p o n t : 2015-02-11
D O K U M E N T U M T Í P U S 
A   t í p u s   n e v e : prezentáció
R É S Z G Y Ű J T E M É N Y 
M e g n e v e z é s : Prezentáció
M e g n e v e z é s : Könyvtártudomány - prezentáció
E R E D E T I   K I A D V Á N Y ,   O B J E K T U M 
S Z Á R M A Z Á S I   H E L Y 
M e g n e v e z é s : Prezi
J O G K E Z E L É S 
C r e a t i v e   C o m m o n s   k ó d : Attribution-ShareAlike 3.0
T É M A 
T é m a k ö r : Közlekedés, szállítás
A l t é m a k ö r : Repülés
T é m a k ö r : Történelem, helytörténet
A l t é m a k ö r : Régészet
T é m a k ö r : Történelem, helytörténet
A l t é m a k ö r : Európai országok történelme
T Á R G Y S Z Ó 
T á r g y s z ó : léghajó
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : repülő szerkezet
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : vulkán
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
T á r g y s z ó : tűzeset
M i n ő s í t ő : tárgyszó/kulcsszó
I D Ő - H E L Y   T Á R G Y S Z Ó 
T á r g y s z ó : Vezúv
M i n ő s í t ő : földrajzi hely
T á r g y s z ó : Pompei
G e o N a m e s I d : 3170336
M i n ő s í t ő : földrajzi hely
T á r g y s z ó : Róma
G e o N a m e s I d : 3169070
M i n ő s í t ő : földrajzi hely
T á r g y s z ó : London
G e o N a m e s I d : 2643743
M i n ő s í t ő : földrajzi hely
T á r g y s z ó : Németország
G e o N a m e s I d : 2921044
M i n ő s í t ő : földrajzi hely
L E Í R Á S 
N y e r s   v a g y   O C R - e s   s z ö v e g : A kitörés óriási változásokat eredményezett. A Vezúv szabályos kúpjából csupán egy darabokra tört csonk maradt. A város szinte teljesen eltünt a 3 méternél is vastagabb horzsakőlepel alatt. A lakosság nagy része elpusztult. Az egykori város maradványaira egy vízvezeték ásásakor bukkantak rá 1595-ben. Pompei az ásatásoknak köszönhetően felébredt, s a látogató ma nyugodtan sétálhat az egykori utcákon, amelyeket boltok, polgárházak,villák maradványai szegélyeznek. 79. augusztus 24-én a Vezúv hirtelen életre kelt, és bekövetkezett a történelem egyik legemlékezetesebb vulkáni kitörése. Két napig tartott. Az ifjú Plinius írásaiban olvashatjuk: "A hegy fölött furcsa nagy felhőt lehetett látni, amely nőttön-nőtt. Több ezer méter magas füstoszloppá magasodott majd, szétterült. Éjszakára már a Vezúvius hegyéből több helyen széles lángnyelvek és magas tűzoszlopok csaptak fel. A gyakori földrengéstől a házak meginogtak. A szabad ég alatt pedig a tajtékkövek hullásától kellett tartani. Másnap sötétebb és sűrűbb volt az éj, mint bármikor. A hamu egyre sűrűbben hullott, beborított mindent. Ez az eleven lázálom így tartott órák hosszat.Végül füstté, köddé finomulva eloszlott" I.sz.62. február 5-én heves földrengés rázta meg Nápoly környékét, különösen a Vezúv lábánál épült kis várost Pompeit. Mivel Itáliában a földrengés nem volt ritka jelenség a lakosság nem esett pánikba. A földrengés és a Vezúv között nem sejtettek semmiféle összefüggést. Azt tudták ugyan, hogy tűzhányó volt, de már évszázadok óta nem működött. NÉRÓ 64-ben Róma nagy része lángok martaléka lett. A tűzvész június 18-ról 19-re virradó éjszaka ütött ki, s hat napig dühöngött. És amikor egy hét szünet után újra felcsaptak a lángok, az emberek kezdtek arra gondolni, hogy szándékos gyújtogatás történt. Sőt, Róma népének gyanúja egyenesen Neróra terelődött, s ez több korabeli történeti munkában is visszhangra lelt. Nero, elterelendő magáról az egyre fokozódó népharagot, úgy érezte, hogy bűnbakot kell találnia, rá kell mutatnia valakire vagy valakikre, akik a gyújtogatást kitervelték és végrehajtották volna, hogy ilyen módon Róma népe rajtuk vezethesse le bosszúját, gyűlöletét. És végül is úgy gondolta, hogy e célnak kiválóan meg fognak felelni a keresztények. Reméljük, a fentebb leírtak után mondanunk sem kell, hogy a keresztényektől Róma felgyújtása mennyire távol állt. Egy ilyen tettre esetleg éppenséggel a nerói megtorlás után kerülhetett volna sor. De már Tacitus is úgy vélekedett, hogy a bűnösöket nem a keresztények között kell keresni annak ellenére, hogy az új vallást vészes babonaságnak mételynek szörnyű és szégyenletes dolognak tekintette. Sőt, szerinte nem is annyira magával a gyújtogatással vádolták a keresztényeket, hanem az emberi nem gyűlöletét bizonyították rájuk. Mindenesetre, bár bűnösök voltak és a legsúlyosabb büntetést is megérdemelték, a nerói megtorlás szörnyűségei miatt mégis szánalom támadt [a nép körében], mivel nem a közjó érdekében, hanem egy ember kegyetlensége miatt kellett elpusztulniuk. A tűzvész pusztítása alkalmat adott a városrendezésre: szabályozták a Temzét kiszélesítették az utcákat számos új templom épült (köztük az újjáépített Szent Pál-katedrális) A híres londoni tűzvész egy pékségben tört ki 1666. szeptember 2-án. A tűz a szárazság, az erős szél és a városi hatóságok hanyagsága miatt gyorsan terjedt. Végül szeptember 5-re sikerült megfékezni a lángokat. A City mintegy négyötöde - kb. 180 hektár, 87 templom és 13 200 ház - vált a tűz martalékává, de kevesebb, mint húszan vesztették életüket. Pompei Római tűzvész (1.század) Nagy londoni tűzvész Tűzkatasztrófák a múltban egykor Pompei utcái A Zeppelin bukása 1933 után Németország háborúban áll. A kormányozható léghajók használhatatlanok lennének hadicélokra, ezért figyelmüket a levegőnél nehezebb repülőgépekre fordították. Más részről azonban reklám célokra akarták kihasználni a léghajók népszerűségét. 1935-ben, a Deutsche Zeppelin-Reederei-t (DZR)- új repülőtársaság- átvette a léghajó útjai feletti irányítást. 1937. május 6-án, mialatt kikötött Lakehurstben egy óceánt átszelő út után, több ezer néző szeme láttára a léghajó farka tüzet kapott és néhány másodperc alatt a Hindenburg elhamvadt. Vele együtt meghalt a 97 utasból 35 a léghajó fedélzetén és a földi személyzet egy tagja is. A tűz tényleges okára egyértelműen soha nem derült fény, de az is ismeretlen, miért terjedt át a tűz olyan hihetetlen gyorsan a gép farkától a teljes léghajóra. Bármi okozta is a szerencsétlenséget, a kormányozható léghajózás végét a politika és a közeledő háború pecsételte meg, nem a roncs maga. Mindennek ellenére mintegy 400 utas maradt a várakozó listán, akik már befizették a jegy árát és még mindig repülni akartak a zeppelinekkel.
D o k u m e n t u m   n y e l v e : magyar
K A P C S O L A T O K 
K a p c s o l ó d ó   d o k u m e n t u m   n e v e : Dirda Orsi, Nagy Adrienn, Prusinszki István: Magyarok az osztályozás történetében
F O R M Á T U M 
A   f o r m á t u m   n e v e : Prezi prezentáció
O l d a l a k   s z á m a : 19
T e c h n i k a i   m e g j e g y z é s : 5. verzió
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
A   f o r m á t u m   n e v e : PDF dokumentum
O l d a l a k   s z á m a : 19
M e t a a d a t   a   d o k u m e n t u m b a n : N
M I N Ő S É G 
L e g j o b b   f o r m á t u m : JPEG képállomány
L e g n a g y o b b   k é p m é r e t : 770x433 pixel
L e g j o b b   f e l b o n t á s : 180 DPI
S z í n : színes
T ö m ö r í t é s   m i n ő s é g e : közepesen tömörített
S T Á T U S Z 
A z   a d a t r e k o r d   s t á t u s z a : KÉSZ
F E L D O L G O Z Ó 
S z e r e p   /   m i n ő s é g : katalogizálás
A   f e l d o l g o z ó   n e v e : Nagy Erzsébet