<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://dka.oszk.hu/054500/054510</URLOfDoc> 
	<Filename>381_476_pix_Oldal_19_Kep_0001.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://dka.oszk.hu/054500/054510/381_476_pix_Oldal_19_Kep_0001_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>Vaspálya a Vezuvon</MainTitle>
	<UniformTitle>Vaspálya a Vezuvon</UniformTitle>
</DKAtitle>
<other_title>
	<OtherTitle>A Vezuv krátere</OtherTitle> 
	<TitleRefinement>alcím</TitleRefinement>
</other_title>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>digitalizálta</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>Arcanum Adatbázis Kft.</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2014-09-19</PdateChar>
        <Pdate>2014-09-19</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>digitalizálva</Pevent>
        <PdateChar>2008-09-01</PdateChar>
        <Pdate>2008-09-01</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>metszet</NameOfType>
        <NameOfType>újságrészlet</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Vasárnapi Ujság</NameOfCollection>
</subcollection>
<original_document>
        <OriginalTitle>Vasárnapi Ujság</OriginalTitle>
        <OriginalAttendance>27. évf. 28. sz. (1880. julius 11.)</OriginalAttendance>
        <OriginalType>hetilap</OriginalType>
</original_document>
<source>
        <NameOfSource>OSZK EPA</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://epa.oszk.hu/00000/00030/01375/pdf/</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Képzőművészet, vizuális művészetek</Topic>
        <Subtopic>Festészet, grafika</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Történelem, helytörténet</Topic>
        <Subtopic>Helytörténet, helyismeret</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Közlekedés, szállítás</Topic>
        <Subtopic>Vasút</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>metszetkép</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>hegység</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>vasút</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>vulkán</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>település</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>vasúti pálya</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>kráter</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>gőzgép</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<description>
        <Caption>Vaspálya a Vezuvon. - A Vezuv krátere.</Caption>
        <Description>"Most az imént emlitett vendéglő és a csúcs között egy sikló pályát rendeztek be, s június 6-án a közönség számára ünnepélyesen meg is nyitották.
Szerkezete hasonló ahhoz a pályáéhoz, mely a budai hegyoldalon a várral tartja fenn a közlekedést, a mennyiben mindkét pályánál a gőzgép alul van a hegy lábánál fölállítva, és a pályán csak magok a kötélen vont kocsik közlekednek, a milyen kocsi kettő van, ugy hogy midőn az egyik fölfelé megy, akkor a másik lefelé száll. A többi berendezés egy kissé eltérő a miénktől. A lávára fektetett talpakon ugyanis az egész pálya hosszában gerendák vannak helyezve, melyeken egyetlen sín nyugszik. A kocsinak elől és hátul egy-egy kereke van csupán, mely ezen sín hosszában mozog. Minthogy azonban egy keréken állva a kocsi könnyen feldűlhetne, még más két kisebb ferdén álló, s az előre felé haladásra nem használt kerékkel is el van az látva, mely két kerék a síntartó gerendán siklik végig. Működésbe e kettő csak ekkor jön, ha a kocsi föl akar billenni, s megakadályozza ezt mindkét felé.
Ezenkívül egy más biztosítással is el van a pálya látva, mely azon esetben lehet hasznos, ha elszakadna a kötél, melynél fogva a kocsit a gőzgép fölfelé vonja. Ekkor ugyanis oly akadályozó készülék lép működésbe, mely a kocsit útközben is azonnal megállítja, s minő a budai pályán is alkalmazva van.
Ezen az uj közlekedési eszközön alig 7-8 perez alatt jut el az utas e csúcshoz, s máris igen számosan veszi azt igénybe, hogy a füstölgő hegycsúcshoz juthassanak." (Forrás: Vasárnapi Ujság, 1880. julius 11.)</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>A Vezuvra tervezett vaspálya</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/051600/051672</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>1203x1337</MaxImageSize>
        <FinestResolution>199</FinestResolution>
        <ColorOfImage>szürke</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>erősen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Zsuzsanna</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>