<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-2' ?>
<?xml-stylesheet type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/html/lista.css' ?>
<DKA>
<identifier> 
	<URLOfDoc>http://keptar.oszk.hu/089200/089291</URLOfDoc> 
	<Filename>101_200_Oldal_69_kep_0001a.jpg</Filename>
        <Thumbnail>http://keptar.oszk.hu/089200/089291/101_200_Oldal_69_kep_0001a_kiskep.jpg</Thumbnail> 
</identifier>
<DKAtitle> 
	<MainTitle>A budapesti új Duna-hidak pályatervei</MainTitle>
	<UniformTitle>Budapesti új Duna-hidak pályatervei</UniformTitle>
</DKAtitle>
<other_title>
	<OtherTitle>Vámháztéri híd</OtherTitle> 
	<TitleRefinement>fiktív cím</TitleRefinement>
</other_title>
<other_title>
	<OtherTitle>A második díj nyertese</OtherTitle> 
	<TitleRefinement>alcím</TitleRefinement>
</other_title>
<creator> 
	<RoleOfCreator>tervező</RoleOfCreator> 
	<CreatorFamilyName>Feketeházy</CreatorFamilyName> 
        <CreatorGivenName>János</CreatorGivenName> 
        <CreatorInvert>N</CreatorInvert>
        <CreatorYears>1842-1927</CreatorYears>
</creator>
<contributor_corp>
        <RoleOfContributorCorp>digitalizálta</RoleOfContributorCorp>
        <ContributorCorpName>Arcanum Adatbázis Kft.</ContributorCorpName>
        <PlaceOfContributorCorp>Budapest</PlaceOfContributorCorp>
        <CountryOfContributorCorp>Magyarország</CountryOfContributorCorp>
</contributor_corp>
<date>
        <Pevent>felvéve</Pevent>
        <PdateChar>2018-11-29</PdateChar>
        <Pdate>2018-11-29</Pdate>
</date>
<date>
        <Pevent>digitalizálva</Pevent>
        <PdateChar>2008-09-01</PdateChar>
        <Pdate>2008-09-01</Pdate>
</date>
<type>
        <NameOfType>fénykép</NameOfType>
        <NameOfType>újságrészlet</NameOfType>
</type>
<subcollection>
        <NameOfCollection>Vasárnapi Ujság</NameOfCollection>
</subcollection>
<original_document>
        <OriginalTitle>Vasárnapi Ujság</OriginalTitle>
        <OriginalAttendance>41. évf. 22. sz. (1894. június 3.)</OriginalAttendance>
        <OriginalType>hetilap</OriginalType>
</original_document>
<source>
        <NameOfSource>OSZK EPA</NameOfSource>
        <URLOfSource>http://epa.oszk.hu/00000/00030/02100/pdf/</URLOfSource>
</source>
<topic>
        <Topic>Történelem, helytörténet</Topic>
        <Subtopic>Helytörténet, helyismeret</Subtopic>
</topic>
<topic>
        <Topic>Építészet, építőipar</Topic>
        <Subtopic>Út- és vasútépítés</Subtopic>
</topic>
<subject>
        <Keyword>fénykép</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>látkép</Keyword>
        <SubjectRefinement>műfaj</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>híd</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<subject>
        <Keyword>hídépítés</Keyword>
        <SubjectRefinement>tárgyszó/kulcsszó</SubjectRefinement>
</subject>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Budapest</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>Duna (folyó)</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>földrajzi hely</CoverageRefinement>
</coverage>
<coverage>
        <CoverageKeyword>19. sz.</CoverageKeyword>
        <CoverageRefinement>időszak</CoverageRefinement>
</coverage>
<description>
        <Caption>A budapesti új Duna-hidak pályatervei. - Vámháztéri híd. (Az második díj nyertese.)</Caption>
        <Description>"A fővámháztéri hid pedig 17.8 méter szabad pályaszélességgel tervezendő, melyből kocsi-útra 11.5 méter és két gyalog járdára 2.9 méter essék. 
Végén megkívántatott, hogy mindkét hídon a villamos vasútrészére két vágány tervezendő. 
A második dijjal kitüntetett, "Duna" jeligés tervezet három - 78,175,78 méteres, - nyílású Consol (kar) tartó, melynek középső nyílásának közepén egy 35 fesztávolságu tartó van beillesztve. A tartó végei az ellenfalaknál ellensulyokkal vannak lekötve. A főtartó alsó és felső öveinek görbülete könnyed vonalakban képződik és a tartó magassága a külső erőkhöz arányban nő és könnyed, szilárd, megnyugtató hatást tesz. Az alsó öv a pilléreknél és ellenfalaknál ívalakúlag lefelé görbül, mi nemcsak a híd szépségét emeli, hanem az által, hogy a pillérek fölött magasabb kereszttartók alkalmazása lehetségessé válik és a vaspillér szabad hoszsza csökken, az egész híd nyer szilárdságában. Az ellenfalaknál pedig ily magasbítás által az ellensulyok nyertek helyt. A szerkezet alakja a hídépítészetben új és szerkesztésileg díszére válik a tekhnikai tudományoknak; kétségtelen, hogy fölépítése által Budapest egy nevezetességgel fog gazdagodni. Fő jelességei ezen szerkezetnek:
1. hogy a középső nyilas állványok nélkül szerelhető; 
2. hogy a felső öv csak vonásra szolgál és ez által a dísztelen felső keresztkötések és oldalrácsok egészen mellőzhetők, mi a híd szépségét nagyban emeli; 
3. hogy a főtartók rácsozata ritka és a kilátást nem zavarja. 
Az arkhitektura feldíszítésében Pártos és Lechner műépítészek segédkeztek. E hídnak összes költsége csak 2.200,000 frt, s így általában is egyike a legolcsóbb tervezeteknek. A vasszerkezet összes súlya 4565 tonnányi lesz. 
"(Forrás: Vasármapi Ujság, 1894. junius 3.)</Description>
</description>
<relation>
        <NameOfRelation>Weinwurm Antal: A budapesti új Duna-hidak pályatervei : Eskütéri híd. Az első díj nyertese</NameOfRelation>
        <URLOfRelation>http://dka.oszk.hu/089200/089290</URLOfRelation>
</relation>
<format>
        <FormatName>JPEG képállomány</FormatName>
        <Metadata>N</Metadata>
</format>
<quality>
        <FinestFormat>JPEG képállomány</FinestFormat>
        <MaxImageSize>3247x899</MaxImageSize>
        <FinestResolution>399</FinestResolution>
        <ColorOfImage>szürke</ColorOfImage>
        <MaxColorDepth>24</MaxColorDepth>
        <CompressionQuality>erősen tömörített</CompressionQuality>
</quality>
<status>
        <StatusOfRecord>KÉSZ</StatusOfRecord>
</status>
<operator>
        <RoleOfOperator>katalogizálás</RoleOfOperator>
        <NameOfOperator>Nagy Zsuzsanna</NameOfOperator>
</operator>
</DKA>